A keresőoptimalizálás az organikus, tehát a “nem fizetett” keresési találatok optimalizálását jelenti. A célunk egy ilyen SEO munka során, hogy a Google organikus találati listáján minél előrébb szerepeljen a saját oldalunk. Vagy épp az ügyfél weboldala.

 

Azt, hogy melyik weboldal hol helyezkedik el a Google top találatai közül számos tényező dönti el. Ezek közül a három legfontosabb elem:

  1. A technikai feltételek
  2. A tartalom minősége
  3. A linkek, hivatkozások mennyisége és minősége

Ennek a három területnek a kombinációja dönti el, hogy egy-egy kifejezésre keresve a Google algoritmusa hova rak egy találatot. Ez a rangsoroló algoritmus viszont nem állandó, hanem folyamatosan változik. Míg az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején csak néhány nagy változás történt az algoritmusban ma már évente több nagy, és több száz apró módosítás történik, rendszerint a radar alatt.

Ezzel pedig komplett iparágakat tud teljesen a feje tetejére állítani. Itt például egy egészségügyi oldal becsült organikus forgalma látható a Google MEDIC update után. Egyik napról a másikra a Google forgalom a harmadára esett vissza.

 

Egy évtizede még mindenki a keresőmotoroknak és az algoritmusoknak optimalizálta a tartalmait, mára azonban ez már nem elég.

Rengeteget okosodtak a nagy tech cégek (például a Google), és ezzel elérték, hogy a felhasználókra legyen szabva az optimalizálás.

De melyek azok a trendek, amik láthatóak a SEO iparágban – és hogyan lehet alkalmazkodni hozzájuk?

 

SEO trendek 2020-ban

 

1.   Mobile first

Bár az USA-ban ma már alapnak számít, Magyarországon még mindig sokan nem optimalizálnak mobilra.

Ez pedig hatalmas probléma.

Forrás: StatCounter

 

Már 2016-ban többen böngészték a netet telefonon, mint PC-n. Ennek is köszönhetően a Google is alkalmazkodott ehhez a trendhez, és ma már teljesen mobil-nézetből kutatja át a weboldalakat.

Azt ajánljuk, hogy ha a weboldalad nem mobilbarát, mindenképp érdemes ezen változtatnod. A legjobb megoldás itt a reszponzív oldal, de persze léteznek más mobilbarát technológiák is. A jó keresési eredményeket mobilbarát weboldal nélkül szinte lehetetlen elérni.

 

2.   Hangalapú keresés

Egyre több otthonban van okos hangszóró, például:

  • Apple HomePod
  • Amazon Echo
  • Google Home.

 

A készülékek száma, amelyeken rajta van az előbb említett tech cégek okos asszisztense pedig már milliárdos méretet öltött (gondoljunk csak a mobilokra).

Ahogy terjednek az okosotthonok, úgy a hangalapú keresés is egyre inkább forró téma lesz.

Érdemes figyelni ezt a területet, mert előbb vagy utóbb Magyarországot is eléri az okos asszisztensek kora. A fordulópont itthon még biztosan nem 2020 lesz, de akik figyelik a nemzetközi trendeket, azok előnnyel indulnak majd, amikor elkezdenek nálunk is terjedni ezek.

 

3.   Vizuális megjelenítések és snippetek

Rengeteg olyan keresés van, ami csak egy apró információmorzsára irányul, vagy nagyon igényli, hogy vizuálisan is láthassuk az eredményt.

Ezt a Google is pontosan tudja, pontosan ezért kezdte el használni a rich snippeteket, amelyek apró információmorzsák kiemelve a top tartalmakból, illetve ezért mutat egyre több vizuális találatot.

Például ha azt érzékeli, hogy a keresési szándék (search intent) egy adott termék megtekintésére irányul, akkor ma már termékeket mutat. Ebből a célból jött létre a Google Shopping, mely 2019 nyártól már Magyarországon is elérhető.

Ha például telefontok vagy telefon akciót keresünk, a Google Shoppinggal fogunk találkozni, ami hasonló elven működik, mint az árukereső.

 

4.   Multimédia és térkép

Ma már a találati lista nem csupán szöveges találatokból áll, hanem rengeteg kép, videó, és térkép is van köztük.

 

Ha megnézed a “fogászat” vagy a “fogászat” kulcsszó találati oldalát, láthatod, hogy a reklámok alatt térképes találat is szerepel, és csak ez után mutatja a Google a hagyományos organikus találatokat. Így tehát aki valójában régen az első organikus találatként szerepelt (mint itt az Uniklinik fogászat), az most lecsúszik a térképes megjelenítés alá. Ha pedig figyelembe vesszük a hirdetéseket is, akkor például a fenti fogászati példánál annyit kell görgetni az első szöveges organikus találatig, mint régen akár az 5-7. pozícióig.

Ezért a SEO ma már messze túlmutat a blogokon, érdemes több formátumot is használni, mert a Google előnyben részesíti a saját szolgáltatásait (pl.: Youtube, Google Maps) és ezekről is mutat találatokat.

 

5.   Mesterséges intelligencia

A Google azzal vált szinte egyeduralkodóvá a keresőmotor piacon, hogy linkalapú indexelést használt a 90-es évek végén a többi keresőmotorral szemben.

Ezért nem meglepő, hogy a linkek már évtizedek óta az egyik legerősebb rangsorolási faktornak számítanak a Google univerzumban.

Ellenben az viszonylag új jelenség, hogy a top3 rangsorolási faktor közé bekerült a RankBrain is, amely a Google mesterséges intelligencia alapú algoritmusa.

Ma már a Google folyamatosan monitorozni tudja, hogy egy tartalomra hogyan reagálnak a felhasználók, mennyi időt töltenek a tartalom fogyasztásával, visszapattannak-e a tartalomról vagy tovább kattintanak az adott oldalon belül. Ezt pedig felhasználják a mindenkori rangsor kialakítása során. Ezért ha például egy oldal felhasználói élménye nem tökéletes, egy találatra kevesen kattintanak, akkor arról gyorsan visszajelzést tud szerezni a Google.

Az egyik ilyen jelenséget hívják pogo-stickingben is. Ez akkor jelenik meg, amikor egy felhasználó a Google találati listájában rákattint egy oldalra, de ott nem találja meg, amit keres. Ilyenkor rányom a vissza gombra (vagy mobilon jobbra húzza a lapot) és visszajut a Google találati oldalára. Majd itt rákattint egy másik találatra. Például a második organikus pozícióban lévőre. Ha innen nem pattan vissza, akkor ez azt jelenti, hogy ez az oldal jobban kielégítette a keresési szándékot, mint az első. Ezért egy idő után ha elég sokszor történik meg ez, a Google egyszerűen megcseréli az 1. és a 2. találat sorrendjét.

 

Ez nagyon sok keresésnél tapasztalható minta. Ilyen például a The Pitch “online marketing szótár” tartalma is, amely hetek, hónapok alatt jött előre a Google organikus találatok 1-2. helyére.

Míg a 2000-es években a SEO iparág főleg a keresőmotoroknak optimalizált, addig ma már a felhasználói élmény a legfontosabb a Google számára. És a RankBrain is ezt helyezi egyre inkább előtérbe. És ez így is van rendjén.