Ha már úgy érzed, hogy van egy remek weboldalad, de nem tudod, hogy kik látogatják, honnan jönnek, milyen oldalakat néznek meg, mennyi időt töltenek a site-on, miért és mikor hagyják el az oldalt, akkor egy csomó pénzt pazarolhatsz el olyan marketing kampányokra, amelyek lehet, hogy teljesen rossz feltételezésekből indulnak ki.

Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy ezekre a kérdésekre választ kapj és minden szükséges információd meglegyen weboldalad teljesítményét illetően. Pontosan ez az a terület, ahol a Google Analytics segíteni tud neked többek között olyan látogatottsági elemzések megjelenítésével, amelyek alapján mérni és javítani tudod online marketing folyamataid hatékonyságát.

Mi az a Google Analytics?

A Google Analytics egy ingyenes, bárki számára hozzáférhető weboldal látogatottság mérő eszköz, amely a lehető legtöbb információt összegyűjti a látogatóidról. Az Analytics nem csak információkat gyűjt, de azokat sokfajta formában, diagramok segítségével meg is jeleníti, így lehetőséged van arra, hogy weboldalad pillanatnyi teljesítményét összehasonítsd az előző havi vagy akár az előző évi adatokkal.

Az Analytics-ben be tudod állítani a konverziós céljaidat, legyenek azok hírlevél feliratkozások, szolgáltatás vagy termék vásárlások vagy kapcsolatfelvételek, így lehetőséged nyílik arra, hogy a weboldal optimalizálásával, valamint online marketing kampányok futtatásával pontosan mérni tudd mi az amit jól csináltál és mi az ami további fejlesztésre szorul.

Milyen kérdésekre ad választ a Google Analytics

Íme néhány a legfontosabb kérdések közül, amelyre az Analytics-ben választ kapsz:

  • Hányan látogatják a weboldalamat?
  • Melyik országból jönnek a látogatók?
  • A látogatók hány százaléka használ mobilt?
  • Milyen weboldalak hoznak látogatókat az oldalamra?
  • Melyek a legnépszerűbb oldalaim?
  • A látogatóim hány százaléka jön a közösségi médiából?

A legfontosabb alapfogalmak a Google Analytics-ben

A Google Analytics-nek megvannak a saját elnevezései bizonyos adat típusokra. Ahhoz, hogy pontosan érts mi történik a weboldaladon, fontos, hogy tisztában légy ezeknek a fogalmaknak a jelentésével.

Látogatatás (Sessions) – a weboldal megtekintéseinek száma egy adott időszakra vonatkozóan.

Felhasználók (Users) – a weboldal látogatóinak száma egy adott időszakra vonatkozóan.

Oldalmegtekintések száma (Pageviews) – az összes oldalmegtekintés száma egy adott időszakra vonatkozóan. Beleszámít az is, ha egy látogató az adott oldalt többször tekintette meg.

Oldal / látogatás (Pages per session) – a látogatások során megtekintett oldalak átlagos száma. Beleszámít egy oldal többszöri megtekintése is.

Oldalon töltött átlagos idő (Average Session Duraton) – a weboldal látogatásainak átlagos időtartama egy meghatározott időszakra vonatkozóan.

Visszapattanási ráta (Bounce Rate) – azon látogatók százalékos aránya, akik elhagyták az oldalt minden további tevékenység nélkül.

Hogyan tudom a Google Analytics-et beállítani?

Első lépésként egy Google fiókra van szükséged. Ha van Gmail-es e-mail címed, amelyet levelezésre használsz vagy Google Drive, Google Calendar szolgáltatásod, Youtube regisztrációd, akkor a Google Analytics-re használhatod ezeket a fiókokat, nem kell feltétlenül újat regisztrálnod. De az fontos, hogy ezt a fiókot hosszú ideig megtartsd és ne legyen másnak hozzáférése. Ettől függetlenül később majd másoknak is tud hozzáférést adni a Google Analytics adataidhoz különböző jogosultságokkal.

Ha már van egy Google fiókod, akkor menj a Google Analytics nyitólapjára és kattints a regisztráció gombra, majd töltsd ki a megjelenő űrlapot.

A regisztrációt követően egy követőkódot kapsz, amelyet be kell szúrnod a weboldal forráskódjába. Ebben valószínűleg a webfejlesztők fognak tudni segíteni neked.

Amint a követőkód beszúrásra került minden oldal forráskódjába, az adatok rögzítése megkezdődik és legkésőbb egy napon belül már látni is fogod az Analytics felületén.

Nézzük, hogy milyen lehetőségeid és további teendőid vannak:

Célok beállítása

A célok jelzik a Google Analytics számára, hogy valamilyen fontos – általában konverzió – történt. Például ha az egyik fontos célod a weboldallal, hogy a látogatók kitöltsék a kapcsolatfelvételi űrlapot, akkor célként az űrlap köszönő oldalát állítsd be, mert ez csak akkor fog megjelenni, ha a látogató valóban elküldte a form-ot. Ha weboldalad termékeket értékesít, akkor a sikeres vásárlást megerősítő oldalt kell célként beállítanod.

Egyszerre több célt is természetesen be tudsz állítani. Lépj az Admin részbe és ott keresd meg az alábbi képen látható Célok (Goals) menüpontot.

Navigáció az Analytics felületén

Az Analytics által begyűjtött különböző információkhoz a bal oldali menüsor egyes elemeire történő kattintással juthatsz el.

Valós idő (Real-Time Reports) – ahogy nevéből is következtetni lehet, ebben a részben az éppen a weboldalon tartózkodó látogatókról kapsz információkat: hányan vannak, honnan jönnek, milyen oldalt néznek … stb.

Közönség (Audience Reports) – elsősorban demográfiai jellegű információkat kapsz weboldalad látogatóiról ebben a szekcióban: milyen országból jönnek, milyen neműek, korúak. Mi az érdeklődési körük, milyen eszközt, operációs rendszert és böngészőt használnak.

Ügyfélszerzés (Aquisition Reports) – megmutatja azokat a csatornákat, amelyeken keresztül a látogatók a weboldalra érkeznek: organikus, fizetett, más weboldalakról és a közösségi médiából jövő forgalom.

Viselkedés (Behaviour Reports) – a látogatók weboldalon történő viselkedésével kapcsolatos elemzéseket jeleníti meg: mely oldalakat tekintették meg, hol hagyták el a site-ot, mire kerestek az oldalon.

Melyek a legfontosabb információk, amelyekre szükségem lehet?

Az alábbiakban bemutatom a leggyakrabban használt jelentéseket, amelyek segítségével egy gyors képet kapsz weboldalad látogatóiról.

1. Naponta hány látogatója van a weboldalamnak?

A bal oldali menüben válaszd ki a Közönség és azon belül az Áttekintés menüpontot.

A jobb felső sarokban állítsd be az időtartamot, ha nagyobb időszakot átfogó adatokra van szükséged.

2. Milyen a látogatóim eloszlása nemek és életkor szerint?

A Közönség menüponton belül válaszd ki a Demográfiai adatokat és azon belül az Áttekintés-t.

3. Honnan, milyen forrásokból jönnek a látogatóim?

Az Ügyfélszerzés menüpontban az első Áttekintés pontot kell kiválasztani.

4. Mely oldalakat nézték meg a látogatóim a legtöbbször?

A Viselkedés menüponton belül válaszd ki az Áttekintés pontot.

Google Analytics haladóknak

Ha már alaposan beleástad magad a legfontosabb riportok működésébe, akkor ideje továbblépni egy következő szintre, ugyanis az Analytics képességei messze túlmutatnak ezeken. Mivel ebben a cikkbe már nem igen férne bele, ezért csak felsorolnék néhány példát, milyen további lehetőségeket rejt az Analytics:

  • Célok és konverziók elemzése
  • Weboldalon töltött idő és visszapattanási arány elemzése
  • A kezelőfelület testreszabása
  • Egyedi szegmensek, szűrések beállítása
  • Adat export
  • UTM paraméterezés beállítása
  • Esemény követés